نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

چه غذاهایی شما را خوش اخلاق می کند؟

به نظر کارشناسان تغذیه، اگر بدن از نظر شیمیایی و ترکیبات طبیعی خود متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل می شود.

عوامل زیادی می توانند تعادل بدن شما را به هم بریزند. به عنوان مثال، بسیاری از زنان دچار کم خونی هستند. این مسأله باعث افسردگی و خستگی زودرس می شود، یا افراد سالمند معمولا با کمبود ویتامین های گروهB مواجهند، که روی سیستم عصبی و رفتاری بسیار موثر است. درافرادی که به طور منظم و سر وقت غذا نمی خورند، قند خون همیشه در حال تغییر است و ثبات لازم را ندارد وهمین مسأله روی قدرت تفکر و تمرکز و در نتیجه خلق و خو تأثیر می گذارد. بعضی مردم هم به بعضی مواد شیمیایی موجود در غذا حساسیت دارند که در حین مصرف این مواد غذایی خاص، خلق وخوی آنها دچار مشکل می شود.

در مطالعه ای که روی 200 نفر از مردم انگلستان انجام شد، تاثیر غذا بر سلامت ذهنی و روانی افراد، مورد مطالعه قرار گرفت. به این افراد توصیه شد مصرف غذاهایی را که برای خلق و خو استرس زا هستند، قطع کنند و همزمان مقدار غذاهایی را که از ذهن و خلق فرد حمایت می کنند افزایش دهند. مواد غذایی که برای خلق فرد، استرس زا (یا تنش زا) محسوب می شوند، شامل شکر، کافئین (موجود درقهوه)، شکلات(در صورت مصرف بیش از حد) است، در حالی که می توان برای مواد غذایی حمایت کننده خلق و خو به آب، سبزی، میوه و ماهی اشاره کرد. 88 درصد افرادی که از رژیم های غذایی حمایت کننده خلق وخو استفاده کردند، از نظر ذهنی و روانی، وضعیت بهتری پیدا کردند. 26درصد دیگر تعداد حملات پانیک (هراس) و اضطراب کمتر شده بود و 24 درصد دیگر عنوان کردند کمتر دچار حالت افسردگی شده اند.

 

تغذیه وخلق وخو

گروه عظیمی از مواد شیمیایی موجود در مغز که خلقیات را کنترل می کنند نوروترانسمیتر (میانجی عصبی) نام دارند. معروف ترین  آنها سروتونین است که به عنوان ماده شادی آور به حساب می آید.

این مواد شیمیایی تعیین می کنند که آیا شما احساس خوبی دارید یا خیر، کاملاً پر انرژی هستید یا کاملاً خسته اید، تحریک پذیرید و کلافه به نظر می رسید. این مواد شیمیایی موجود در مغز که کاملاً حیاتی هستند برای  این که عملکرد طبیعی داشته باشند به انرژی نیاز دارند ومغز یکی از معدود نواحی بدن است که برای تأمین انرژی خود، کاملا و فقط به گلوکز وابسته است. گلوکز در شکر قند و بسیاری مواد دیگر وجود دارد. متخصصان معتقدند اگر سطح گلوکز خون (قند خون)، تمام طول روز در شرایط پایداری باقی بماند و نوسان نداشته باشد، بتدریچ این مواد شیمیایی موجود در مغز را تغذیه می کند و مشکلی پیش نمی آید. برای این که قند خون حالت پایداری پیدا کند، باید از کربوهیدرات هایی استفاده کرد که قند خون را ناگهان بالا نمی برند. این کربوهیدراتها در نان حاوی غلات، لوبیا، غلات کامل، سویا، سیب، هلو و سایر میوه ها وجود دارند. موادی مثل کیک، پای، چیپس، شکلات و شیرینی، قند خون را سریعا افزایش می دهند.

در نتیجه بدن شما ناچار می شود برای ورود این قندها به درون سلول یا ذخیره کردن آنها به طور ناگهانی و به شدت، هورمون انسولین ترشح کند و تعادل طبیعی سیستم کنترل کننده قند خون برهم می خورد.

 

واما با تنقلات چطورید؟

در تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته مشخص شده است در شرایط استرس و خستگی، زنان بیش از مردان سراغ تنقلات می روند و بیش از حد از آنها استفاده می کنند.

بررسی ها نشان داده است زنانی که با اصوات بلند مواجه اند یا کارهای سخت و طاقت فرسا دارند، نسبت به مردان، بیشتر به سمت غذاهایی مثل شکلات، چیپس  و پنیر روی می آورند. همین بررسی ها نشان داده است مردان و زنان در دورانی که استرس دارند، بیشتر می خورند.

در طول روز شرایطی پیش می آید که برای فرد ایجاد استرس و تنش می کند، دراین شرایط، اکثر افراد به خوردن روی می آورند، تا این استرس را برطرف کنند؛ حتی زنانی که به کارهای سخت مشغولند، در تعطیلات آخر هفته بیشتر می خورند.

                              

 

        منبع :  نسرین خیر اندیش

    شمیم / شماره هشتم

نظرات 3 + ارسال نظر
م سه‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:56

[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:56

مژی سه‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:57 http://192000

فسنجون چون تا جون دارم میخورم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد