نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

چگونه در بازى ارتباط برنده شویم

در کسب و کار، «روابط» نقش مهمى بازى مى کنند، همه ما این موضوع را مى دانیم اما اغلب آن قدر درگیر مسائل روزانه مى شویم که به بهترین راه هاى ممکن براى ایجاد ارتباط فکر نمى کنیم. وقتى با آدم هاى موفق صحبت مى کنیم، آنها دلیل موفقیت شان را در نوع رابطه و اعتمادى مى دانند که بین شرکا و دوستان برقرار کرده اند. ما با چند تن از کسانى که توانسته اند روابط بسیار موفقى ایجاد کنند، گفت وگویى داشته ایم تا یاد بگیریم روش آنها چیست و این نوع ارتباط چگونه به آنها کمک کرده است.
به نیازهاى دیگران توجه کنید

همه مى دانند که هدف از تلاش براى ایجاد ارتباط، در نهایت این است که بتوانیم با هم و در کنار هم کار کنیم، اما براى رسیدن به چنین هدفى مى بایست توجه به دیگران را سرلوحه تلاش خود قرار دهیم. جرى ایکاف یکى از نویسندگان کتاب «مرز ارتباطات تجارى» در این باره مى گوید: «باید دقت کنید که دیگران براى چه چیز ارزش قائلند.» به اعتقاد وى کلید دست یافتن به چنین چیزى در «صبور بودن» و «کنجکاو بودن» است.

با دیگران تبادل نظر کنید

پى بردن به اینکه چه عاملى در افراد انگیزه ایجاد مى کند نکته اى مهم است اما بلافاصله پس از آن باید بتوانید اعتماد ایجاد کنید. به اعتقاد «ایکاف» بهترین روش این است که با حالتى خستگى ناپذیر، ثابت قدم و قابل پیش بینى گام بردارید یعنى نشان دهید آن قدر ارزشمند هستید که دیگران بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند. اما براى آنکه از نظر دیگران شخصیتى خودشیفته (از خود راضى) به نظر نرسید بهتر آن است که قبل از انجام هر کارى دیگران را در ایده هاى خوب خود سهیم کنید.
جان پالومبو رئیس شرکت بازاریابى
DVC که برخى از مشتریانش کارکنان فیلم فوجى و تیغ ژیلت هستند در این باره مى گوید: «هرگاه کسى را ملاقات مى کنم، اگر نکته آموزشى مفیدى را به او نگویم، کارم را به درستى انجام نداده ام حالا چه او براى حرف من اهمیت قائل باشد چه نباشد فرقى نمى 
کند.»
از هر موقعیتى براى برقرارى ارتباط استفاده کنید

شما مى بایست پیوسته در این فکر باشید که چگونه و کجا مى توانید روابطى را ایجاد و آنها را تقویت کنید. یعنى از هر فرصتى مثل نوشیدن چاى، صرف ناهار و شام و یا هر نوع ارتباط و تماسى که در مسافرت ها دست مى دهد استفاده کنید وگرنه مجبور خواهید بود راه دور و درازى را براى رسیدن به این هدف طى کنید. زمانى که رئیس شرکت مشاوره شروود به نام مارتین پیچنسون از مقرش در لس آنجلس در تلاش براى گسترش روابط تجارى اش با شرکت سیلیکون بود از هر موقعیتى براى تماس با همتایان تجارى اش به سرعت استفاده مى کرد. او مى گوید: وقتى کسى تلفن مى کرد و مى گفت که احتمال دارد با من معامله اى داشته باشد و از من وقت ملاقات مى خواست، صبح روز بعد در محل آنها حاضر مى شدم و فرصت را از دست نمى دادم، یعنى با پرواز ۴۵/۵ صبح حرکت مى کردم و ساعت ۱۵/۸ براى صرف صبحانه در آن اداره بودم. به اعتقاد وى، مى بایست هر موقعیتى را به سرعت تایید وگرنه رقبا این کار را خواهند کرد. موقعیت هاى از دست رفته بزرگترین مایه تاسف و اندوه یک رئیس یا موسس به شمار مى روند.

ویژگى هاى خود را بشناسید

حقیقتاً ایجاد روابطى خوب که منجر به تجارت موفقى شود، کار مشکلى نیست. این کار به یک تنظیم ذهنى نیاز دارد یعنى مى بایست مترصد امکانات باشید و در عین حال به اعمال تان آگاه باشید. مى توانید موانعى را که در مسیر گسترش روابط مورد نیازتان پیش مى آید، از میان بردارید. «جیمز تام»  نویسنده کتاب مشارکت بنیادى در این باره مى گوید: به رفتارتان نگاه کنید و بازتاب آن را بسنجید. او مى گوید: رفتارهاى دفاعى که ممکن است مانع پیشرفت شما باشند را شناسایى کنید مثلاً احتمال دارد وقتى که وحشت زده و ترسان مى شویم دیگرى را غرق در اطلاعات کنیم یا در سکوت فرو رویم که این مى تواند یک اخطار اولیه باشد. وقتى چنین رفتارى را در خود تشخیص دادید خواهید توانست اقداماتى را به عمل آورید، آن گاه یا لازم است که آهسته تر پیش روید یا مى بایست براى خنثى کردن آن رفتار هر کارى از دست تان برمى آید بکنید. با افراد مستقیماً ارتباط برقرار کنید. یا مسئولیت برقرارى ارتباط را برعهده دیگران نگذارید یا از واسطه کردن دیگران پرهیز کنید. براى ارتباط برقرار کردن با دیگران تلاش کنید، گهگاهى یک تلفن یا اى میل مى تواند آنها را براى مدتى طولانى با شما مرتبط سازد. هر چند چنین ارتباطى خیلى قوى و پررنگ نیست اما مفید است، خب به هر حال هرکسى مشغله اى دارد و نیازى به رفتار دراماتیک نیست.

ارتباط مستقیم برقرار کنید

هیچ گاه فکر نکنید که برقرارى ارتباط از طریق شبکه مى تواند مانند ارتباط رودررو موثر باشد. به گفته ویتمن متاسفانه ارتباطات شبکه اى براى خیلى ها هدف شده است.

او مى گوید: «ارتباط گران شبکه اى بیکارانى هستند که قبلاً بیکار نبوده اند، همه شبکه را به هم توصیه مى کنند ولى آنها در شبکه چه مى کنند؟ آنها مرتباً افرادى که هیچ وقت با آنها صحبت نکرده اند را فرا مى خوانند و همه حرف شان یا «من»، «من»، «من» است یا «به کمکت احتیاج دارم»، ولى چنین کارى ایجاد ارتباط نیست بلکه نوعى چاپلوسى و تن آسایى است.»

هیچ گاه مایوس نشوید

حفظ رابطه در تجارت مثل حفظ رابطه در مدرسه نیست. یعنى در تجارت ممکن است با وجود آنکه طى سال ها دلیلى براى صحبت با کسى نداشته اید، بتوانید ارتباطى را دوباره آغاز کنید.حتى یک تلفن و یا اى میل مى تواند روابط تیره وتار شده را دگرگون سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد