نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

ایمان مؤمن کم نمى‏شود

 

امام(ع) مى‏فرماید: «المؤمن اعز من الجبل، الجبل یستقل بالمعاول والمؤمن لا یستقل من دینه; (4)

مرد با ایمان، ثبات و پایداریش از کوه بیش‏تر است; زیرا کوه به وسیله کلنگ، کم‏و کاسته مى‏شود، ولى ایمان مؤمن با هیچ کلنگى کم نمى‏شود (کاملا بر اعتقاد و عقیده خود ثابت قدم و پا برجاست)».

خداى تعالى مى‏فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون; (5)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بردبارى کنید و بر دشمنان، در پایدارى پیشى گیرید و عزم راسخ و استوار داشته باشید و تقوا پیشه کنید، امید است که رستگار بشوید.»

این دستور بزرگ و بى‏نظیر که بهترین راه رستگارى و کامیابى را نشان مى‏دهد، مشتمل بر چهار فرمان است که اگر مسلمانان آن‏ها را اطاعت کنند، کامیابى در دنیا و آخرت را دارا خواهند شد.

فرمان اول

در آغاز امر به صبر و شکیبایى است، مى‏فرماید: در زندگانى که سراسر سختى و مشقت است، جز پایدارى در برابر آن‏ها، راه دیگر براى موفقیت نیست، کسى که نتواند در برابر فشارها و سختى‏هاى زندگى بردبارى کند در مبارزه زندگى خورد خواهد شد.

فرمان دوم

فرمان دوم، آن‏است که در صبر و پایدارى، از دشمنان خود پیشى بگیرند. به‏عبارت دیگر; مسلمانان در جهاد باید پایدارى و استقامتشان بیش از دشمنانشان باشد تا بر آن‏ها پیروزى یابند; قرآن کریم در جاى دیگر مى‏فرماید:

«ان یمسسکم قرح فقد مس القوم قرح مثله; (6)

اگر بر شما زخمى و جراحتى رسید، بردشمنانتان نیز مانند آن رسیده است.»

یعنى باید استقامت‏شما از آنان بیش‏تر باشد. باز هم قرآن مى‏فرماید:

«ان تکونوا تالمون فانهم یالمون کما تالمون و ترجون من الله ما لایرجون; (7)

اگر شما درد مى‏کشید، دشمن نیز مانند شما درد مى‏کشد، ولى شما امید پاداش از خدا دارید ولى آنان ندارند.»

یعنى با آن که مسلمانان در رنج‏بردن با دشمنانشان یکسانند، ولى مسلمانان امید کامیابى و خوش‏بختى دارند، ولى کفار چنین امیدى ندارند; زیرا کفار براى تعصب و لجاجت مى‏جنگند; ولى شما مسلمانان براى خدا نبرد مى‏کنید; پس، کفارهم در دنیا نج‏بیهوده مى‏برند و هم در آخرت مى‏سوزند (خسر الدنیا و الاخرة ذلک هو الخسران المبین; (8) بدبختى و زیان هر دو جهان، نصیب آن‏ها خواهد بود، این، همان زیان و خسران آشکار است).

فرمان سوم

در فرمان سوم، خداى تبارک و تعالى، مسلمانان را به عزم راسخ و ثبات در عقیده مى‏خواند که هشیار باشند که در اثر تبلیغات شوم، سستى ایمان به آن‏ها دست ندهد، همان‏طور که سرباز در سنگر، آماده دفاع از هرگونه پیش‏آمد و حمله‏اى از طرف دشمن است، مسلمانان باید کاملا هشیار و آگاه و آماده باشند که تبلیغات زهر آگین دشمنان اسلام در مغز آن‏ها اثر نکند و با استدلالى محکم و منطقى قوى، از عقیده خود دفاع کنند، بلکه آنان را به راه حق و حقیقت‏بخوانند تا از بدبختى در دو جهان خلاصى یابند.

فرمان چهارم

فرمان چهارم دعوت مسلمانان به تقوا و پرهیزکارى است. تقوا عبارت است از: انجام دادن اوامر و دورى کردن از مناهى حضرت بارى تعالى است. در آخر این آیه مبارکه، با جمله طلایى و زرین «لعلکم تفلحون‏» پایان مى‏یابد. آرى، مسلمانانى که این فرمان‏هاى چهار گانه حضرت حق را اطاعت کنند، امید رستگارى و کامیابى در دنیا و آخرت براى ایشان خواهد بود.

اى‏کاش مسلمانان اندکى به خود مى‏آمدند و در تهذیب و اصلاح خود مى‏کوشیدند و براى به دست آوردن فضایل اخلاقى و صفات پسندیده، همت مى‏گماشتند و دست تضرع و زارى به درگاه حضرت پروردگار دراز مى‏کردند و آن وجود مقدس را به رحمت واسعه‏اش سوگند مى‏دادند که نظر مرحمتى به جانب مسلمانان بیاندازد تا روحیات و اخلاقیاتشان رنگ نوینى به خود بگیرد و از صفات عالى بر خوردار شوند، بلکه از این حضیض ذلت‏برهند و دوباره به اوج رفعت‏برسند و پرچم اسلام، سربلندترین پرچم‏هاى جهان و آیت نصر و ظفر گردد و «لعل الله یحدث بعد ذلک امرا». (10)

 

نظرات 4 + ارسال نظر
رویا دوشنبه 23 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 14:14 http://halgheyeashkeman.blogfa.com/


سلام
صبر ،‌ پیشی گرفتن در صبر بر دشمنان ،‌ پایداری در ایمان و عقیده ،‌تقوا ...
خدا کنه یادم بمونه
یا حق

هدی دوشنبه 23 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 17:34 http://hoda-hoda.blogfa.com

سلام.
وبلاگ پر محتوایی دارید.
موفق باشید.
التماس دعا.
یاعلی.

فیروزه دوشنبه 23 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 20:39 http://shadboodan.blogfa.com

سلام ممنونم که سر زدید
وبلاگتون زیباست
مخصوصا این پست که در مورد ایمان هستش عالیه



شاد باشین



بای

هادی سه‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:37 http://www.eshghe-khodai.blogfa.com

سلام
ممنون که به وبم سر زدید.
وب قشنگی دارید.
اگه مایل به تبادل لینک بودید به من خبر بدید. یا علی
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد