نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

مهارت شادی

پرورش باورهای جدید برای کسب شادی

سه سنگ تراش مشغول کار بودند  عابری از آن ها پرسید چه میکنید ؟ سنگ تراش اول جواب داد همان طور که می بینی ،مشغول تراشیدن سنگ هستم.

دومی پاسخ داد : برادر عزیزم ! کار می کنم تا روزی خانواده ام را تامین کنم.

سنگ تراش سوم سرش را بلند کرد و با تبسمی بر لب و رضایتی عمیق در دل پاسخ داد : مشغول ساختن مسجدی هستم.

هر سه یک کار انجام می دادند ولی پاسخشان بستگی به اعتقاد و باورشان داشت. برای یکی کار خسته کننده ، برای دیگری وسیله امرار معاش و برای سومی کار با ارزشی بود. هر کاری می تواند برای عاملش شریف و ارزشمند باشد به شرطی که عامل ، با دید خلاق به آن بنگرد و ارزش تلاش هایش را درک کند.

مهم ترین و در عین حال مشکل ترین بخش دستیابی به شادی که همه به دنبالش هستیم ، انتخاب و پرورش نظام اعتقادی درست است. همه ما به باورها و نحوه برخوردمان با مسایل مختلف خو گرفته ایم و با آن ها به اصطلاح راحتیم ، بنابراین برای دستیابی به شادی باید باورها و نحوه برخوردمان را با مسایل مختلف بازنگری کنیم و چنان چه لازم باشد در آن ها تجدید نظر کرده ، باورها و اعتقادهای جدید را جایگزین کنیم. اغلب ما با این طرز فکر بزرگ شده ایم که ثروت ، شهرت و قدرت شادی می آورند. ما می پنداریم اشخاص متمول ، سرشناس و قدرتمند واقعا شدند . به ما باورانده شده که با پول می توان همه چیز خرید و با قدرت همه چیز را به دست آورد و سپس شاد و خوشبخت شد. برای دستیابی به شادی دراز مدت باید نظام اعتقادی مبتنی بر اصول زیر را در خود پرورش دهیم.

1-      ما آفریده شده ایم تا شاد باشیم. می پذیریم که دستیابی به حدی از شادی که دلخواه ماست امری است شخصی و وظیفه و وظیفه و مسئولیت آن بر عهده  خودمان است.علاو بر این می پذیریم که برای به دست آوردن شادی باید تلاش کنیم زیرا هیچ چیز بدون تلاش به دست نمی آید.

2-      در زندگی شاد هایی به مراتب عمیق تر از لذات جسمانی وجود دارند که م یتوانیم به آن دست یابیم. این کار نیاز به صرف وقت و تلاش و نیز صبر و حوصله دارد.

3-      خداوند از طریق نظام عظیم و دقیق خلقتش و با کمال محبت و سخاوت زندگی تما م موجودات روی زمین را تامین کرده و باز هم خواهد داد.

4-      لزومی ندارد نگران تامین نیازهای زندگی مان باشیم ولی لازم است که سعی و کوشش کنیم و باور داشته باشیم که نظام خلقت نیازهای مان را رفع خواهد کرد.

5-      از هیچ کس انتظاری نداشته باشیم و بدانیم که نظام خلقت خداوندی از ما همچون دیگران مراقبت می کند.

6-      می توانیم بخشندگی و سخاوت جهان را بیشتر متوجه خودمان کنیم و بیاموزیم که چگونه مشمول لطف و عنایت خداوندی شویم تا به شادی های عمیق تری دست یابیم.

7-      اعتقاد دشاته باشیم که آن چه تاکنون بر ما رفته نتیجه افکار ، رفتار ، خواسته ها و آرزو های خودما ن است که در گذشته به عالم عرضه کرده ایم.

8-      اعتقاد داشته باشیم که آن چه تاکنون جهان یا نظام خلقت برای مان فراهم کرده بهترین راه تامین منابع و سعادت دازمدت ما بوده است.

9-      همیشه از نتایج اعمال مان راضی باشیم و گلایه ای نکنیم.

10-   سلامتی محیط زیست و سعادت و شادی تمام موجوداتت بر شادی و حالات روانی ما اثر می گذارند بنابراین برای بیشتر کردن شادی خودمان هم که شده باید در شاد کردن آن ها بکوشیم.

 

نغمه حسینی

نظرات 3 + ارسال نظر
حامد فراهانی دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 13:52

خسته نباشید

مریم دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 21:58 http://bebarabram.blogfa.com

بهر یک جرعه می منت ساقی نکشیم ... اشک ما باده ی ما دیده ی ما شیشه ی ماست ...

در پناه خدا ...

یک شکستخورده سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 03:37

من الان حال خوندن مطالب سایتتم نداشتم
من تازه از تیمارستان آزاد شدم ولی تست های افسردگیمن همشون شدید هستم بعد تواز شادی حرف می زنی من دیکه به این وبلاک نمیام ولی چرا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد