نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

نگاه نو

این وبلاگ با موضوعات معرفتی و روانشناسی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

آزمون یاران حضرت

همه انبیاء ومصلحان الهى،هسته هاى اصلى نهضت خویش راباآزمایش برگزیده اند،چراکه راه دشوار است وآمیخته بارنجها، وبدون داشتن یارانى آبدیده،سردوگرم چشیده،فداکارو وفادار،نمى توان خطرکرد.طالوت،که درروایات  یاران مهدى به یاران اوتشبیه شده اند،درنبردباجالوت،لشکریانش راباتشنگى آزمود.تن پروران وناشکیبایان نظم رابرهم زدند حریصانه به آب افتادند، ولى صبور مردان ازآن، لب تر نکردند. از این راه، روشن شد که گروه نخست، ارزش وتوان همراهى با طالوت راندارند وسرانجام،در رویارویى با سپاه دشمن،وحشت آنان رافرا گرفت وازجنگیدن، بازماندند ولى گروه دوم که ایمان فکری و بصیرت واقعى داشتند،همه پیروزى رادراختیارخدادیدند وصبورانه مقاومت ورزیدند.یاران مهدى(ع)نیز براى رسیدن به درجه شایستگى همراهى، از قربال هاى گوناگون گذر داده می شوند وپس از پیمودن مراحل دشوار، به قله رفیع نصرت بالا می روند.پاره اى آزمایش هاپیش ازقیام صورت می گیرد وپاره اى پس ازآن طولانى شدن غیبت،فتنه ها، فریبندگى ها، افکار باطل، جاه و مقام، جلوه فروشان، محراب داران،دین به دنیا فروشان، عالِم نمایان و... بسیارى ازمنتظران را از راه باز می دارند. به میزان درجات ایمان وگذر ازآزمون ها،منتظران متمایز می شوند و به میزان مایه هاى ایمانى،در یارى امام بر یکدیگر پیشى می جویند.به فرموده امام صادق(ع)در وقت ظهور،برخى یاران، شب دربستر ناپدید می شوند و فرداى آن در مکه اند و گروهى روز درآسمان راه می سپارند.گفتم: فدایت شوم کدام یک ایمانشان بیشتر است فرمود:آنکه درآسمان حرکت می کند.پس از گردآمدن نیروها،آزمون ها سخت ترمی شود.امام با آزمون هاى جسمى وروانى، باورها رابه آزمایش می گذارد.ازجمله، همانند طالوت که سپاهیانش راباتشنگى آزمود،یاران امام نیزباتشنگى امتحان خواهند شد.فراتر ازآن، امام بى پروابه باورهاى خرافى و عوامانه حمله می برد و معارف به دور از دسترس و پوشانده شده در غبار فراموشى  را آشکار می سازد.در این تکان هاى فکرى، صاحبان بصیرت و معرفت، تزلزلى به خود راه نداده و استوار بر جاى می مانند، ولى آنانکه در باورهاى خود  ناخالصى دارند و اندیشه را از سرچشمه نگرفته اند و در حقانیت امام تردید کرده اند، از پیرامون حضرت پراکنده می شوند. هنگام سخنرانى امام در مسجد کوفه وتخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت هاى فکرى وبینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و درجه و رتبه یاران درپیروی فرامین امام ارزیابى می شود.                          منبع:مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت(ع)

رازهای شادی و آرامش در زندگی

در دنیای پراضطراب امروز آرامش وراحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند اما برای رسیدن به آن تنها آرزو کافی نیست بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد. آنچه در پی می آید برخی تکنیکهای روانی شناختی است که ضمن کمک به رفع تشویش ونگرانی آرامش و نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد

راز اول : با خدا ارتباط برقرار کنید

حداقل نیاز انسان به روح خدایی مانند احتیاج نوزاد به مادر است به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به هوا وغذا نیازمند است، روح و باطن نیز به هدایت الهی وروح ربانی محتاج است.

آرامش جان، زمینی حاصلخیز است که دانه های"خواست ونیاز"درآن به خوبی می روید.نیازهای به حق را دریاد خداوند که آرامش جان وقلب است بکارید تا به خوبی تحقق یابند. خداوند همراه کسی است که او همراه خداوند باشد با توجه به خداوند وخواندن نامهای اوهمراهی وپشتبانی خدا را به سوی خودجلب کنید پس به خداوند توجه کنید تا الهی شوید! به خدا توکل کنید.هرچه ارتباط شما با خدا این نیروی عظیم وخرد لایتناهی بیشتروبیشترشود آرامش ونشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود ترس واضطراب بیشتری بر شما چیره می شود. خداوند فرموده است"اگر مرا یاری کنید شما را یاری می کنم وقدمهایتان را استوار میگردانم"یار خدا بودن یعنی براساس قوانین الهی رفتار کردن، گناه نکردن، کمک به دیگران، نرنجاندن دیگران، احترام به والدین و درواقع یار خدا بودن همان یاری کردن به خود است.

رازدوم:ازآنچه هستید راضی باشید

بدن وسیله زندگی است نه جوهرآن.آن قدرکه ما انسانها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم یک درخت با تنه اش مشخص نمی شود.تجربیات ما باید مثل درخت به ما شکل بدهد ولی این کار را نمی کند.فقط جوهره وجودمان است که با شرایط محیط از بین نمی رود، شکسته نمی شود ویا درمعرض دید وبررسی دیگران قرار نمی گیرد.وجود داشتن پر معنا وپر مفهوم است.من وجود دارم، من هستم، من این جا هستم، من در حال شدن هست، تنها من هستم که زندگی را می سازم و..هر کدام از ما انسانها در این دنیا ما موریتی خاص داریم.باکمک به دیگران ومهرورزی به آنان باعث تکامل روحمان می شویم.رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار کردن است وزندگی ما به منزله یک سفراست و هدف نیست.منظور از بیداری فعال شدن در همه ابعاد وجود و همه زوایای زندگی است مانند بیداری جسمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...خلاصه در یک کلام"بیداری الهی".

راز سوم:مثبت فکر کنید

یاد بگیرید که احساس هایتان را از طریق افکار مثبت مهار کنید.به دقت افکارتان را زیرنظربگیرید و هنگامی که یک فکر منفی هجوم می اورد خودتان را وارسی و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید.ذهن مثبت اوضاع مثبت را به خود جلب می کند.به خاطر داشته باشید که عالم به نیات ما پاسخ می دهد.

افکار وعقاید ما به صورت انرژی از وجودمان ساطع میشود وبه جهان بیرون راه می یابد ومحیط سعی می کند آنچه را می خواهیم به ما هدیه کند.راز توفیق آن است که میزان انرژی خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم و برای خود ودیگران همیشه بهترینها را بخواهیم.چرا که حتی اگر در مورد دیگران نیت بد و منفی داشته باشیم آثار مخرب آن گریبانگیر خودمان می شود.چه زیباست که بهترین نیات وآرزوها وافکار را برای خود ودیگران داشته باشیم تا به اوج آرامش وشادی برسیم.

راز چهارم:بر آرامش درونی تمرکز کنید

در دل توفان هم آرامش نهفته است.مهم نیست که درهرزمانی از روز چه اتفاقی بیفتد.هر چه مسایل به نظر مشکل وپر دردسر بیایند و هر چه قدر که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم باید فقط به خلوتگاه درون خویش برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم.برای دسترسی به خلوتگاه درونی چشمهایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور کنید.این فضا جایی است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد.به آن جا بروید واز دوردست استاد معنویتان از راه میرسد در گوشتان زمزمه می کند:"هر جا می توانید خوبی کنید در هر چه می توانید به هر شکل که می توانید هروقت که می توانید به همه اشخاصی که می توانید و تا زمانی که میتوانید"نور سفیدی فضای دلتان را آرام می کند.سپس بر این آرامش حاصل شده تمرکز کنید.

راز پنجم:قضاوت خود را به تاخیر بیندازید

در این جهان هیچ حادثه ای بر حسب تصادف ودر همه وقایعی که روی میدهند لطف و رحمت الهی نهفته است.تمام حوادث برای ما پیامهایی دارند که سبب تکامل روحمان میشوند.مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید، متوجه نشوید زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی درک ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حکمت خداوند با هوش محدودمان مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است.همچنین در ذهن الهی، از دست دادنی ای وجود ندارد واگر شما به ظاهر چیزی را از دست میدهید معادل آن شئ و یا حتی بالاتر از آن را به دست خواهید آورد و تمام این اشیاء وسیله ای برای تکامل و زیبایی شما هستند.بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد."ساقی هر چه ریزد لطف اوست"  

راز ششم:صفتهای مثبت خود را افزایش دهید

از غیبت، تهمت و صفتهای نسنجیده درباره افراد یا حوادث، حسادت، کینه، دروغ، جر وبحث کردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز کنید.زیرا کسی که با انجام دادن این گونه اعمال تراکمی از نیروهای منفی عذاب می کشد، خودتان هستید. زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنید تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می اورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند.هنگامی که وضو می گیرید الکتریسیته های ساکن را به سطح بدن خود می اورید.آب نیز زسانا است وشما امواج الفا {امواج آرامش بخش} تولید می کنید.با کشیدن مسح سراین امواج را به کورتکس مغزانتقال می دهید و باعث می شوید که ناحیه شلوغ ذهن آرام گیرد.با مسح پا انتقال امواج آلفا را در اندامهای پایینی سرعت می بخشید.بیشترین منطقه ای که در کره زمین امواج آلفا دارد کعبه است.زمانی که شما نماز می خوانید و جهت خانه خدا قرار می گیرید وهفت قسمت بدن شما با زمین تماس پیدا می کند، امواجی را دریافت می کنید که باعث آرامش شما می شوند.برای افزایش نیروهای مثبت خود می توانید در یک وان حمام پر از آب ونمک به مدت بیست دقیقه قرار بگیرید.در بطری های رنگی آب خوراکی بریزید و به مدت دو ساعت در معرض نور شدید آفتاب قرار دهید سپس آنها را در یخچال بگذارید و در موقع لزوم بنوشید.بدون کفش وجوراب روی چمن راه بروید زیرا طبیت منبع انرژی نیروهای مثبت است.

راز هفتم:به دستورات اخلاقی احترام بگذارید

از کنجکاوی کردن در زندگی دیگران دوری کنید.از خواندن نامه های شخصی ودفتر خاطرات محرمانه دیگران و گوش دادن به مکالمات خصوصی آنها اجتناب کنید.بدون در زدن واجازه گرفتن وارد هر مکانی نشوید.سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید.تلاش نکنید که به زور افکار و عقاید دیگران را تغییر دهید، زیرا در صورت رعایت نکردن این دستورات آرامش خود را بر هم می زنید.به پدر ومادر خود نیکی کنید.با آنان با صدای بلند صحبت نکنید.

"بتی.جی ایدی"می گوید:"از زمانی که شما به درگاه خداوند دعا می کنید این دعاها به صورت شعاع های نورانی به طرف آسمان بالا می روند و فرشته ها برای اجابت به زمین می آیند ولی در میان این شعاعهای نورانی یکی از همه فوق العاده قطورتر و نورانی تر است و فرشتگان به محض مشاهده آن سریع به آن رسیدگی می کنند.این پرتو قدرتمند و خیره کننده مربوط به دعای پدر ومادر در حق شماست.دعای مادر خالصانه ترین دعاهاست.چه زیباست به والدین خود از صمیم قلب احترام بگذارید ونیازهای آنان را تامین کنید زیرا که مهر و نیکی به آنان سبب آرامش و نشاط درشما می شود.

راز هشتم:حس ها را از یکدیگرجدا کنید.

اغلب ما به این مسئله توجه چندانی نداشته ایم که حواس پنجگانه خود را از یکدیگر تفکیک و آنها را به صورت مجزا از یکدیگر حس کنیم.ذهنتان را برای بالا بردن آگاهی حسی، پرورش دهید.امروز بر بینایی تمرکز کنید، فردا بر مزه، روزبعد بر بویایی و...مثلاً زمانی که در حال دوش گرفتن در حمام هستید قطرات آب را روی بدن خود احساس کنید واز اینکه باعث تمیزی وآرامش شما می شود، لذت ببرید.موقعی که در حال غذا خوردن هستید فقط به طمع و مزه غذا تمرکز کنید.وقتی در حال ریختن چای در استکان هستید به صدای ریزش آن گوش دهید.به این ترتیب، شروع به جدا کردن تجربیات حسی تان از یکدیگر کنید و از هر کدام لذت ببرید.

رازنهم:دید جدیدی پیدا کنید

پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند وهنگامی که از زاویه ای خاص به آنها نگاه می کنید درخشش وزیبایی بی نظیری دارند.خیلی از مسائل در زندگی هنگامی ارزش خود را نشان می دهند که از زاویه درست دیده شوند.ولی نگرشهای متشابه وکلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشکل می سازد.اگر به هر مسئله ای از زاویه ای درست نگاه کنید در آن چیزهای با شکوه وزیبایی خواهید دید.سعی کنید همه چیز وهمه کس را با چشمهای تازه ای ببینید که از طریق عادت تیره وتار نشده اند.با این روش شما می توانید ثروتهای نامحدودی را کشف کنید.به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها واشخاص نگاه کنید هرشخص یا هرشیء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.

رازدهم:وسایل اضافی را از محیط زندگیتان خارج کنید

اشیاءدرون خانه تان را لمس کنید واز خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟کتابها را از درون قفسه بیرون بیاورید وببینید آیا دوباره قصد خواندن این کتابها را دارید.هرشیء یادگاری را بررسی کنید واز خودتان بپرسید:"آیا هنوزلحظه ای را که این شیء به یادم می آورد برایم مهم وبا ارزش هستند؟"لباسهایتان را باز کنید وتوجه کنید که آیا به تمام این لباسها احتیاج دارید واز آخرین باری که آنها را پوشیده اید چه قدر زمان می گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آنها دارید؟بعد از این بررسی کاملی که به عمل می اورید تمام وسایل ولباسهای اضافی تان را به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج کنید.زیرا که هر شیء انرژی خودش را دارد واگربه کار نرود درخانه به آب راکد تبدیل می شود.همچنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ها می گردند.پس مراقب باشید وبگذارید انرژی آزادانه جریان یابد وآب جاری گردد.اگر کهنه ای را نگه دارید تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابند.پس برای چرخش انرژی و پیشرفت درزندگی تان وسایلی را که احتیاج ندارید ازمحیط خارج سازید.

 

علی اصغر صرفه جو/ آشنا122

 

منابع:

قران کریم

نهج البلاغه

محمد تقی فلسفی"اخلاق"

دیل کارنگی"آیین زندگی"

مرتضی مجتهدی"اسرار موفقیت"

جعفر سبحانی"رمز پیروزی مردان بزرگ"

دارالحدیث"حدیث زندگی"

ساموئل اسمایلز"اعتماد به نفس"

امانوئل کانت"تعلیم و تربیت"

پاول ویلسون"کتاب کوچک آرامش"

هربرت بنس"آرامش بیکران"            

به چشمان خود بیاموز که

روانکاوی با پسیکانالیز عبارت است از تحلیل روحی و روش تشخیص و معالجه امراض روحی . اروپاییان ادعا می کنند که فروید روانپزشک اتریشی آن را پایه گذاری کرده ، اما قرنها قبل قرآن اصول درمان بیماریهای روحی را بیان داشته و پزشکان اسلامی مانند محمد بن زکریای رازی و شیخ الرئیس ابوعلی سینا چندین قرن قبل از فروید بیماریهای روانی را به بهترین روش درمان کرده اند .

 

 

بیماری چشم چرانی :

« قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون »1

( ای رسول ) مردان مؤمن را بگو چشمها را از نگاه ناروا بپوشند و زنان نیز فروج و اندامشان را ( از عمل زشت ) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی ( جسم و جان ) شما اصلح است و البته خدا به هر چه می کنید آگاه است .

 

از نظر روانشناسان همان طوری که بیماری سادیسم نقطه مقابل بیماری مازوشیسم است، شهوت و بیماری چشم چرانی نیز نقطه مقابل بیماری خودنمایی است . خودنما فردی است که خود را در معرض دید دیگران قرار می دهد و چشم چران کسی است که ازتماشا ونگاه به دیگران لذت می برد. خودنمایی چون (آزار دوستی) حالت منفی دارد و درزنها به نسبت بیشتری دیده می شود . در حالی که بیماری چشم چرانی مانند سادیسم حالتی برعکس دارد و از این رو این انحراف در مردها بیشتر رایج است .

 

بعضی پسیکانالیستها مانند ویلهم اشتگل محرومیت های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می گویند : محرومیتهای جنسی باعث می شود که (لی یبدو) در اعصاب چشم متمرکز شود، با این تمرکز،بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته وشخص از چشم چرانی لذت می برد. با دیدن اندام جنس مخالف تحریک می شود. 2

 

در روانپزشکی شرعی نیز ارتباط نزدیکی میان نگاهداری چشم از نامحرم و نگاهداشتن دامان از آلودگی به زنا وجود دارد . در قرآن صریحاً این مطلب آمده است :    « یغضوا من ابصارهم » یغضوا از ماده غض به معنی کم کردن نگاه یا صدا می باشد و نقطه مقابل آن خیره نگاه کردن و صدا را بلند کردن است . منظور این است که انسان به هنگام نگاه کردن معمولاً منطقه وسیعی را زیر نظر می گیرد ؛ هر گاه نامحرمی در حوزه دید قرار گرفت ، چشم را چنان فرو گیرد که آن نامحرم از منطقه دید او خارج شود یعنی به او نگاه نکند اما راه و چاه خود را ببیند. درحدیثی که ویژگی های رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ را توصیف می کند چنین آمده است : « و اذا فرح غض طرفه » وقتی که خوشحال می شد چشمانش را به صورت نیم خفته در می آورد . مرحوم مجلسی این جمله را در بحارالانوار چنین تفسیر کرده است: پلک چشم را می شکست و سر را پایین می انداخت و چشمها را نمی گشود چنین می کرد تا از سبکسری و سرمستی به دور باشد . پس غض بصر یعنی کم کردن نگاه و خیره نشدن.

 

اما در مورد چرایی تقدم غض بصر بر حفظ فرج سید قطب می نویسد : « حفظ فرج پی آمد طبیعی خواباندن چشم است و گامی است در استواری اراده و هوشیاری در حفاظت از افتادن در گناه و تسلط بر خواهشهای نفسانی ، از این رو بین آن دو ، در یک آیه جمع کرده تا نشان دهد یکی حالت سبب و دیگری جایگاه نتیجه دارد . و هر دو گامهایی هستند پی در پی در صفحه دل و صحنه زندگی ! 3

 

و این همان است که علی ـ علیه السلام ـ می فرماید :

« العین برید القلب »

چشم جاسوس دل است .4

 

و امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: چه بسا نگاههایی که غصه های طولانی را در پی دارد . به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است . یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده ، می بیند ، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود ؛ افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود . چنین است که علی ـ علیه السلام ـ می فرماید : « نابینا بودن بهترازنگاههای نا مشروع است » و حضرت علی ـ علیه السلام ـ به نقل از انجیل می فرماید : « در تورات نوشته شده زنا نکن ، ولی من می گویم اگر حتی با نظر شهوت آلود به کسی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده ای . » 5

 

این همه آفت که به تن می رسد           از نظر تو به شکن می رسد

دیده فرو پوش چو دُر در صدف             تا نشوی تیر بلا را هدف

 

پس فاصله بین نگاه و گناه اندک است .              

 

ز دست دیده و دل هر دو فریاد               که هر چه دیده بیند دل کند یاد

 

اما چشم چرانی از سوی زنان چرا ؟ دگرگونی ارزشها ، عدم خودشناسی زنان ، ضعف ایمان و نا آگاهی نسبت به عواقب این انحراف و مسئله شرعی آن ، خلأهای درونی و مشکلات عاطفی در روابط خانوادگی از علل چشم چرانی از سوی زنان است . چنانکه در حدیث است که یکی از صفات بدی که  زنان برای زنان نیکوست تکبر است ، البته در برابر مردان نامحرم ، این تکبر و عزت نفس زنان در برابر نامحرم باعث دوری و اجتناب او از نامحرم می شود .

 

نگاههای آلوده پی آمدی جز فحشا، سیاهی دل و نکبتهای اجتماعی نخواهد داشت. از آثار و پیامدهای چشم چرانی از سوی زنان ، توقع بیجا از زندگی، داشتن و مقایسه کردن همسران خود با دیگران است ، که همین مسئله باعث به تعویق افتادن ازدواجها ، سست شدن پیوند زناشویی ، گسترش فساد و فحشا و تباهی و همچنین شیوع بیماریهای روانی و اخلاقی می شود . اگر با نگاه عمیق وضع خانواده هایی را که متلاشی شده اند مورد مطالعه قرار دهیم ؛ به آسانی در می یابیم که عمده ترین عامل آن ، ضعف اصول اخلاقی ، سرد وبی رونق بودن کانون خانوادگی،عدم وجودروابط عاطفی وعدم توافق اخلاقی درزندگی زناشویی می باشد که اغلب از آزادی نگاهها و به دنبال آن دلها ... نشأت گرفته اند .

 

 

روان درمانی در طب روحانی :

قرآن قرنها قبل از روانشناسان و پسیکانالیستها به طور صریح این گونه انحراف جنسی را بیماری قلبی و روحی نامیده و فرموده : « فیطمع الذی فی قلبه مرضّ » برای درمان این گونه بیماریهای روانی تقویت ایمان و اعتقاد ، احیای فرهنگ اصیل اسلامی ، ارائه الگوهای والا به انسانها ، خود شناسی و تسریع در امر ازدواج به هنگام بلوغ تأکید و بلکه در مواردی که انسان در معرض گناه و آلوده شدن به حرام و بیماریهای جسمی و روانی است واجب شمرده است .

 

مستحب است تعجیل در تزویج دختر و حفاظت وی به وسیله ازدواج به هنگام بلوغ که در خبر است که باکره بودن به معنی میوه درخت است که چون رسیده شد اگر آن را نچینند خورشید آن را تباه و باد آن را پراکنده می کند .

 

مستحب است که خواستگاری که از نظر اخلاق و دین و امانت مورد رضایت است و عفیف است را رد نکنند که پیامبر      ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند : « هر گاه خواستگاری آمد که اخلاق و دینش مورد رضایت شماست با او ازدواج کنید که اگر نکنید مایه فتنه در زمین و مایه فساد بزرگ خواهید بود .»

 

فروید معتقد است که اگر این انحراف چشم چرانی در معرض تصعید قرار گیرد به شکل پژوهشهای هنری ادبی و علمی تجلی می کند . اما قرآن پانزده قرن قبل فرمود : « و یغضوا من ابصارهم .... ذلک ازکی لهم » از جمله « ذلک ازکی لهم » می توان فهمید که نگاهداشتن چشم ازنظربه نامحرم مهم ترین راه برای تصعید و رسیدن به تزکیه است . و جمل « ان الله خبیر بما یصنعون » که بیانگر مراقبت و آگاهی خداوند از آنچه بندگان در نهان و آشکار انجام می دهند می باشد ؛ عاملی برای درمان بیماری خود نمایی و چشم چرانی است و مقایسه نتیجه نظریه فروید و نظریه قرآن کریم نشان می دهد که کدام تئوری درست تر بوده است .

 

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند : چشمان خود را از نامحرم کوتاه کنید تا عجایب را ببینید . با پوشاندن چشم از محرمات الهی قلب جلوه عظمت و جلال خدا را مشاهده می کند .

 

 

منبع : رامک -   شمیم نرجس 18